Rzecznik praw ucznia
Rzecznik Praw Ucznia:
Pani Izabela Byczkowska
Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia:
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole,
- Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli,
- W dalszej perspektywie działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów prawa oświatowego,
- Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów,
- Proponowanie nowych przepisów dotyczących uczniów,
- Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
Środki działania Rzecznika:
- Załatwianie indywidualnych skarg,
- Sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole,
- Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom),
- Współpraca z fachowcami (np.psychologiem, pedagogiem, prawnikiem),
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym,
- Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców,
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów,
- Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
- Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
- Wniosek kierowany do Rzecznika powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której sprawa dotyczy, a także określać przedmiot sprawy.
Szkolny Rzecznik może:
- Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie,
- Rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły i psychologa szkolnego,
- Organizować konfrontacje wyjaśniające,
- Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia,
- Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
- skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
- w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
- ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel:
- zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
- podjęcie mediacji ze stronami,
- zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
- wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
Obowiązkiem Rzecznika Praw Ucznia jest w szczególności:
- Znajomość Statutu Szkoły, Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania oraz Konwencji Praw Dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
- Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną.
O czym uczeń wiedzieć powinien:
- Wszelkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
- Zadaniem Rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszane zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Do zadań Rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
- Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest Statut Szkoły, a w uzasadnionych przypadkach Konwencja Praw Dziecka.
- Rzecznik pełni stałe dyżury
- Pytania i wnioski uczniowie mogą:
- zgłaszać osobiście
- kierować drogą e-mailową na adres: d.pawelec@sp83.elodz.edu.pl
- Każde pytanie lub wniosek muszą być podpisane przez ucznia (imię, nazwisko, klasa)