Ceremoniał
Ceremoniał szkolny
Szkoły Podstawowej nr 83 im. Stanisława Jachowicza
w Łodzi
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty mówi:
Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwośc i wolności., a także- artykuł 4 ustawy: Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Głównym zadaniem szkoły jest zatem nauczanie i wychowanie młodych ludzi. Ponieważ znajomość zasad kultury osobistej i kultury języka jest podstawą funkcjonowania w społeczeństwie, obok wiedzy i umiejętności przekazywanych na zajęciach, należy uczyć zasad postępowania w różnych miejscach i sytuacjach, poczynając od reguł dotyczących organizacji świąt i apeli.
Zbiorem norm zachowania się w czasie uroczystości szkolnych jest ceremoniał szkolny, który stanowi integralną część tradycji i pracy wychowawczej naszej szkoły.
Symbole szkoły:
- imię Stanisława Jachowicza
- sztandar
Uroczystości tworzące ceremoniał szkolny z udziałem sztandaru szkoły:
1.rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego
2 ceremonia ślubowania uczniów klas pierwszych
3. pożegnanie absolwentów
4. ceremonia przekazania sztandaru i zaprzysiężenia nowego pocztu sztandarowego
5. uroczystości rocznicowe: Konstytucji 3 Maja, Odzyskania Niepodległości
6. uroczyste Msze święte
7. powitanie szczególnych gości odwiedzających szkołę.
Zasady rekrutacji pocztu sztandarowego:
Pełnienie funkcji chorążego i osób asystujących w poczcie sztandarowym jest jedną
z najzaszczytniejszych w karierze uczniowskiej, przysługującym uczniom klasy najwyższej.
Skład Pocztu Sztandarowego zatwierdza Rada Pedagogiczna na posiedzeniu klasyfikacyjnym w czerwcu ( w roku poprzedzającym pełnienie funkcji) wybierając 6 uczniów najbardziej godnych tej funkcji ( 2 uczniów i 4 uczennice) jako nominalne i równoważne Poczty Sztandarowe.
Za niewłaściwe realizowanie obowiązków, a szczególnie brak należytego szacunku dla sztandaru i nieprzestrzeganie ceremoniału, a także inne uchybienia regulaminu szkolnego, uczeń może być odwołany z funkcji na wniosek opiekuna sztandaru lub innego organu szkoły po zatwierdzeniu wniosku przez Radę Pedagogiczną.
Insygnia pocztu sztandarowego:
- biało- czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone białym kolorem w stronę kołnierza, spięte na wysokości lewego biodra ( kołnierz ani nic innego nie może zasłaniać szarfy).
- białe rękawiczki
Ubiór pocztu sztandarowego:
- chorąży - ciemny garnitur lub ciemne spodnie i marynarka, biała koszula, krawat
- asysta- białe bluzki, ciemne spódnice, białe rajstopy, ciemne buty.
Opis zachowania uczniów w trakcie oficjalnych uroczystości:
Obowiązuje strój galowy.
1. Uczniowie przyjmują postawę zasadniczą w momencie wejścia do sali dyrektora szkoły i zaproszonych gości.
2. Wprowadzenie sztandaru szkoły. Prowadzący podaje komendę „Baczność”, a następnie „ Poczet sztandarowy wprowadzić”. Uczniowie stoją w postawie zasadniczej bez nakryć głowy. Po wejściu sztandaru pada komenda: „ Do hymnu”. W trakcie sztandar pochylony jest pod kątem 45, uczniowie w postawie zasadniczej. Po odśpiewaniu hymnu prowadzący podaje komendę „ Po hymnie”, co oznacza możliwość przyjęcia postawy swobodnej. „ Poczet sztandarowy wyprowadzić”- uczniowie zachowują się analogicznie jak przy wprowadzaniu pocztu do sali
Postawy sztandaru i pocztu sztandarowego:
- postawa „spocznij”- sztandar trzymany przy prawej nodze, jak w postawie zasadniczej, chorąży i asysta w postawie „spocznij”
- postawa „ na ramię” – chorąży prawą ręką ( pomagając sobie lewą) kładzie drzewiec na prawe ramię i trzyma pod kątem 45 w stosunku do ramienia; prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca
- postawa „ prezentuj” – z postawy zasadniczej chorąży podnosi sztandar lekko do góry, robi zwrot w prawo skos z jednoczesnym pochyleniem sztandaru do przodu pod kątem 45; następnie wraca do pozycji „prezentuj”.
Pochylenie sztandaru ma miejsce w następujących sytuacjach:
- w czasie Mszy św. Podczas podniesienia Hostii
- podczas opuszczania trumny do grobu
- podczas ogłaszania minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci
- podczas składania kwiatów, zniczy przez wyznaczone delegacje .
Rota ślubowania klas pierwszych:
Uroczyście przyrzekamy na sztandar - symbol tradycji i chluby naszej szkoły, że uczynimy wszystko, aby być godnym miana ucznia Szkoły Podstawowej nr 83 im. Stanisława Jachowicza w Łodzi.
Ja, uczeń Szkoły Podstawowej nr 83 im. Stanisława Jachowicza w Łodzi, ślubuję:
- być dobrym uczniem,
- dbać o honor mojej szkoły i klasy,
- dobrze się uczyć,
- służyć pomocą słabszym,
- słuchać nauczycieli,
- sprawiać radość wychowawcom i rodzicom,
- wyrosnąć na dobrego człowieka i wzorowego Polaka.
Przekazanie opieki nad sztandarem:
Najpierw występuje poczet ze sztandarem, a następnie wychodzi nowy skład pocztu.
Chorąży:
Przekazujemy Wam sztandar - symbol Szkoły Podstawowej nr 83 im. Stanisława Jachowicza w Łodzi. Opiekujcie się nim i godnie reprezentujcie naszą szkołę.
Przyjmujący sztandar odpowiadają:
Przyjmując sztandar szkoły przyrzekamy uroczyście:
nosić go dumnie i wysoko, przestrzegać wpajanych w szkole zasad i ideałów, szanować dobre imię naszej szkoły i kultywować jej tradycje.
Ślubowanie absolwentów:
Słowa przysięgi wypowiadają przedstawiciele klas VIII:
Ślubuję uroczyście wobec rodziców i kolegów, że swoim postępowaniem i zachowaniem będę godnie reprezentować Szkołę Podstawową nr 83 im. Stanisława Jachowicza w Łodzi, okazywać należny szacunek rodzicom i wychowawcom, pogłębiać swoją wiedzę, pracować nad kształtem swojej osobowości.
Wszyscy powtarzają: Ślubuję